2014-10-11

Basseng as klarer ikke

Her er korrespondansen som viser Bassengs mislykkede forsøk på å få lamelltrekket til svømmebassenget reparert.

Trekket sluttet plutselig å virke, motoren trakk det halvveis av og så var det (nesten) stopp. Det kunne bevege seg en halv eller en meter av gangen, men dette var naturligvis ikke brukbart. Symptomene kunne tyde på korrosjon på kontaktene, så jeg ringte Basseng as. Det var ikke så lett å finne noen som kunne svare på hva jeg da skulle gjøre, men etter tre-fire telefonsamtaler hvor jeg forklarte problemet (til forskjellige personer, de hadde ingen som spesielt kunne ta seg av service), så skulle de kontakte produsenten for å finne ut hva som kunne gjøres.

#########################################

Før jeg publiserte denne korrespondansen tok jeg kontakt med Datatilsynet og advokat.
De uttalte at disse artiklene er godt innenfor ytringsfriheten, og det er greit å publisere navnet til Ragnar Follesøy, fordi han uttaler seg som representant for Basseng as.

Så her er korrespondansen, som varte flere uker før jeg kom til konklusjonen at representanten for Basseng rett og slett ikke ante hva han snakket om, og jeg kontaktet Forbrukerrådet.

#########################################

Fra Basseng

Hei
Du er ikke glemt, men jeg får ikke svar fra produsenten. Fortsetter å mase

Med vennlig hilsen
Ragnar Follesøy

#####
Fra meg

Hei, her er bilde fra lamelltrekket som ikke virker.
Som du ser, går det 2 ledninger (svart/rød) 12 V inn og 4 ledninger (rød/svart/hvit/blå) videre til motoren. Dessuten kommer det 2 ledninger (blå/brun) fra motoren og til reset-bryteren.
Jeg har forresten snakket med Forbrukerrådet, og de sier at et slikt produkt som er ment å vare minst 10-15 år klart kommer inn under regelen om 5 års reklamasjonsrett.


Per T_
#####
Fra Basseng

Hei
Vi bestrider ikke at det er 5 års reklamasjon på dette produktet, og vi imøteser faktura for når det er kjøpt. Basseng er et nytt firma og har ikke med seg hele historikken fra Grønt Fokus.

Fikk følgende svar fra produsenten
Mettre le rouge sur le + de la batterie et le noir sur le – de la batterie.
Puis
Mettre en contact le fil bleu-blanc et noir pendant 5 secondes.
Puis mettre en contact le fil bleu et noir voir si le moteur fonctionne
Puis mettre en contact le fil blanc et noir voir si le moteur fonctionne.
Si le moteur ne réagit pas à ce test c’est qu’il est HS.
Cordialement.

Sett den røde på + på batteriet og den svarte på – på batteriet
Og så
Kortslutt blå-hvit og svart i 5 sekunder
Kortslutt så den blå og svarte og se om motoren virker
Kortslutt så den hvite og svarte og se om mtoren virker
Hvis den ikke reagerer på denne testen, er den ødelagt

Med vennlig hilsen
Ragnar Follesøy
#####
Fra meg

Hei, vi er kommet litt lengre. Når jeg kortslutter blå/svart så skjer det ingenting, men når jeg kortslutter hvit/svart så rulles trekket på rullen (av bassenget). Faktura til ditt arkiv er vedlagt.

Hilsen Per T_
#####
Fra Basseng

Hei igjen
Anbefaler at du legger med nøkkelbryteren slik at de kan sjekke den også når de først har det nede. Husk å lage deg et koblingsskjema før du demonterer.

Hei igjen
Har sammen med produsenten kommet frem til at det er et printkort i motoren som er defekt. Kan du sende oss motoren, slik at vi kan sende den til Frankrike for service. Motoren er festet inn i røret bare med noen få skruer og kan lett trekkes ut.

Med vennlig hilsen
Ragnar Follesøy

#####
Fra meg

Nei dessverre, lett å ta ut motoren er det ikke.


Muligens hele trekket må fjernes for å komme til skruene? Men siden motoren ikke virker får jeg ikke fjernet trekket uten å skjære det opp i håndterlige enheter.
Når man tar i betraktning hvor ofte dette trekket har gått i stykker og hvor lang tid det tar før det igjen fungerer, så dekker det overhodet ikke sin funksjon som sikkerhetstrekk. Jeg foreslår derfor at dere henter tilbake trekket og refunderer det beløpet jeg har betalt. Til sammenligning fungerte det forrige motoriserte trekket i mer enn tyve år uten problemer.
Jeg har oppsummert mine erfaringer med lamelltrekket i følgende vedlegg. Hvis du har noen kommentarer før den blir publisert, må jeg ha dem innen 11. juli.

Hilsen Per T_

#####
Fra Basseng

Hei
Vi tar din lite skjulte trussel til etterretning, men kjenner oss ikke igjen hverken når det gjelder produktet eller på vår vilje/evne til å rett opp i problemer som oppstår. Vi har ikke mulighet til å sjekke detaljer om hva Grønt Fokus gjorde med din sak (tid det tok), men hos Basseng AS har den fått en korrekt behandling (slik vi gjøre med alle reklamasjoner). Når det gjelder kvaliteten på produktet er vi også veldig trygge på den, ettersom vi har svært mange solgte produkter og usedvanlig få feil. Har du vurdert om feilen kan skyldes overspenning i ditt anlegg? De to andre feilene som er registrert på dette produktet (gjennom de siste 6 årene), har kommet av overspenning hos kunden. Det gjelder (så vidt jeg husker) også ditt skap sist det var en reklamasjon, men Grønt Fokus valgte å gi deg nytt skap uten å lage noe nummer av det. Ettersom du har gjentagende feil, vil vi denne gangen sjekke produktet.

For å løsne motoren må du komme til skruer på utsiden av akslingen (røret). Nærmest akslingen er det vel noen stropper som er det første som ruller seg inn. Disse stroppene gjør vel at  kan trekke akslingen ut sidelengs  uten å rulle av lamellene. Ellers går det faktisk an å koble lamellene fra hverandre lamellene uten å ødelegge dem.

Når det gjelder reparasjon av disse motorene, er det bare et par firma i Europa som produserer dem og reparerer dem. Dette fordi vanntettinga er særdeles krevende (samme motor som brukes på nedsenket versjon). Ettersom vi snakker flytende fransk, kommuniserer vi enkelt med vår leverandør på dette, noe vi ser på som en styrke, ikke en ulempe slik du velger å se det. Som du sikkert vet, må en uansett utenlands for å kjøpe slike produkter.

Med vennlig hilsen
Ragnar Follesøy

#####
Fra meg

Hei igjen.

Hvordan du tar min melding er opp til deg. Men siden du påstår at dere ikke har kunnskap om historien (hvilket høres usannsynlig ut, siden dere er skilt ut fra Grønt Fokus), mente jeg det var best å gjøre en oppsummering av det som har skjedd. Det vil også danne et grunnlag for Forbrukerrådet hvis vi ikke kommer til enighet.
At du sier at det har vært forholdsvis få feil, hjelper dessverre ikke i mitt tilfelle. Å påstå at det er overspenning her, er bare tull. Jeg er elektroingeniør og har flere følsomme apparater koplet til nettet (som forøvrig er utstyrt med spenningsvern). Det er kun dette trekket som feiler.

Jeg har ingen problemer med at motoren må repareres i utlandet. Det jeg reagerer på, er den tiden det tar å få svar på de enkleste tekniske spørsmål og hvor mangelfulle svarene er.

La meg sitere deg: «Disse stroppene gjør vel at  kan trekke akslingen ut sidelengs  uten å rulle av lamellene.» Hvordan i all verden har du tenkt å få det til? Disse stroppene er innerst i rullen, under alle lamellene. Dette tyder på at du selv faktisk ikke forstår hvordan trekket fungerer.

Videre sier du: «Ellers går det faktisk an å koble lamellene fra hverandre lamellene uten å ødelegge dem.» Da venter jeg på bruksanvisning for hvordan dette kan gjøres. Imidlertid innebærer dette temmelig mye unødvendig arbeid, det er rett og slett begrensninger på hvor mye jeg kan la dette trekket belaste meg. Tidligere var bassenget til stor glede for familien, nå fører dette lamelltrekket bare til frustrasjoner.

Hilsen Per T_

#####
Fra Basseng
Hei
Hvis det stemmer at den siste halve meteren før lamellene er stropper, antar jeg at du kan dreie røret motsatt av opprullingsretning og derved få nok slark nok til å trekke røret ut sideveis. Ville ikke latt det være uprøvd.
Hvis det, som vi anser som enklest, ikke fungerer, skal jeg gi det oppskrift på å løsne lamellene.

Med vennlig hilsen
Ragnar Follesøy

#####
Fra meg

Dessverre, det går ikke. Jeg tror ikke du er klar over hvor mye trekket veier, eller hvor tungt det er å rotere;-)

Hilsen Per T_

#####
Fra Basseng

Rotere aksling, ikke trekket

Med vennlig hilsen
Ragnar Follesøy

#####
Fra meg

Du er velkommen hit for å prøve, det er ikke fysisk mulig.

Hilsen Per T_

#####
Fra Basseng

Underlig. Har vært med på det selv. Du får henge bjelken opp på to støtter mens du vikler trekket litt løsere slik at det ikke klemmer på akslingen. Når du da slipper det ned igjen vil du kunne tekke ut bjelken. Er på reise i morgen, så oppskrift på å løsne lameller kan jeg ikke gi før på torsdag. Er ikke anderledes enn at du med et lite skrujern fisker ut begynnelsen på en sammenkobling (ytterst på lamellen) og så drar skujernet bortover for å frigjøre mothaka.
Den første metoden er dog den tryggeste ( aksling ut sideveis)

#########################################

Den siste e-posten kom den 17. juni hvor han lovet ytterligere informasjon den 19. juni, men jeg har ikke hørt noe mer. Lamelltrekket veier langt over hundre kilo, og som pensjonist nøler jeg med å ta på meg en så tung og (ifølge Follesøy) lite trygg metode for å gjøre et nytt forsøk på å få ut motoren. 

Tidligere fremgangsmåte fra Follesøy var: 
«Disse stroppene gjør vel at kan trekke akslingen ut sidelengs uten å rulle av lamellene.» og «Ellers går det faktisk an å koble lamellene fra hverandre lamellene uten å ødelegge dem.» 
Jeg kan ikke se hvordan dette skal kunne gjøres. Bassengs representant, Ragnar Follesøy, påstår at han kan ta ut motoren; jeg har derfor invitert ham til å komme og skifte motoren, men uten svar. Jeg så derfor ingen annen utvei enn å ta kontakt medForbrukerrådet, men de klarte dessverre ikke å megle i denne saken.

Erfaringer med dette lamelltrekket fra Basseng as - dets historie.

Problemer og uoverensstemmelser med Basseng as og kundebehandlingen.

Etter at jeg hadde skrevet om mine erfaringer, fikk jeg trusselbrev fra Follesøy for å stoppe publiseringen. 

Per M. Tangerud

##########################################


Ingen kommentarer: