2014-10-30

Misnøye mellom Basseng as og Per M. Tangerud angående et lamelltrekk til svømmebasseng.

Etter at jeg hadde publisert tre artikler om mine dårlige erfaringer med et produkt fra Basseng as, fikk jeg følgende trusselbrev fra eieren, Ragnar Follesøy. Her skriver han at hvis jeg fortsetter å skrive om mine erfaringer med produktet, så vil han henge meg ut på hele Internett.

##################################

Hei
Jeg  registrerer at du driver og «henger meg ut» på forskjellige blogger med fullt navn, og at du har sjekket med forbrukerkontoret og advokat at dette er lovlig i ytringsfrihetens navn. Registrerer at du gjør dette anonymt. Jeg gjør derfor oppmerksom på at den dagen jeg finner det nødvendig å imøtegå dine påstander, vil jeg selvsagt på sammen måte som deg gjøre det med også å oppgi ditt fulle navn. Du bør da tenke gjennom at vi har en enormt mye større kontaktflate på internett enn det du kan klare å oppnå.

Jeg bruker uttrykket «henger meg ut» fordi mange av dine påstander er høyst tvilsomme og bare deler av sannheten. Blant annet finner jeg det underlig at du stopper refereringen av kommunikasjonen mellom oss før du selv trakk saken fra forbrukerrådet. Synes du ikke at de som eventuelt skulle lese dine synspunkt ville fått et mer korrekt bilde av saken hvis de også får denne informasjonen? Burde ikke en informasjon om at det var du som stoppet reklamasjonssaken være en del av ytringsfriheten, eller kan ytringsfriheten være så selektiv.

Et annet eksempel på uriktig harselering, er det du sier om datahistorikken. Selvsagt går det an rent teknisk sett å få med seg 60 gigabyte med historikk fra et firma som har hatt 10.000 salg som ikke vedrører basseng hvert år i mange år. Men å skille hva som gjelder basseng og hva som gjelder alt annet, var vesentlig vanskeligere, eller rett og slett umulig. Dette også fordi det ofte var en sammenblanding på samme ordre. Kan det ikke tenkes at kjøperen av Grønt fokus ville betrakte så mye informasjon som sensitivt i den forstand at det var noe de ønsket å beholde bare i GF og ikke levere videre.

Jeg bruker ikke mer tid på å imøtegå det du skriver i denne omgangen, men gjør bare oppmerksom på at mitt beger er i ferd med å bli fullt med hensyn til hva jeg skal akseptere å la stå uimotsagt.

Med vennlig hilsen
Ragnar Follesøy

###################################

Jeg sendte ham følgende svar:

Hei, det er ingen hemmelighet at det er jeg som står bak bloggen «Verden og vi». Jeg gjenga epostene nøyaktig slik de ble skrevet, men hvis undertegningen er problemet, kan jeg naturligvis føye til mitt navn (jeg skal legge det på ved neste revisjon).

Kommunikasjonen med Forbrukerrådet kommer senere; det er foreløpig tre artikler, og de ble lagt ut etter hvert som de ble ferdige. Den fjerde med Forbrukerrådet er skrevet og er nå til korrekturlesing. Deretter går min advokat gjennom den, så jeg regner med at den blir publisert i slutten av denne eller begynnelsen av neste uke.

Forøvrig vil jeg nevne at jeg tre ganger har informert deg om at jeg ville publisere denne saken. Du fikk også utkastet til hovedartikkelen for gjennomsyn med spørsmål om du hadde noen kommentarer. Det hadde du ikke, så jeg må derfor gå ut fra at du aksepterer de faktiske forhold. Basseng as har forøvrig fått beskjed om alle publiseringene som er gjort, og hatt mulighet til å kommentere.

Hilsen Per T_

###################################

Og her er, som lovet, artikkelen om Forbrukerrådet. De tidligere artiklene var først historien og alle problemene med svømmebassengtrekket, deretter kom epost-korrespondansen for å prøve å få reparert trekket, i den neste oppsummerte jeg alle kommunikasjonsproblemene med Basseng as. Den femte artikkelen beskriver kundebehandlingen man blir utsatt for.

###################################

Kundedatabaser

Follesøy har tydeligvis fremdeles ikke forstått hvordan kundedatabaser fungerer; jeg trodde at jeg hadde forklart dette i bloggen, men skal ta det litt grundigere:

Det spiller ingen rolle om det er 100 eller 100 000 kunder. De datasystemene som har vært i bruk de siste tyve årene kan selektere på kunder og produkter etter ønske. De kan også filtrere informasjonen etter behov slik at man kan få nøyaktig det utvalget av kunder og produkter man ønsker (selv om kunden har kjøpt 20 forskjellige ting). Man kan naturligvis også velge ut et hvilket som helst dato-område. Follesøys påstander om problemer med 60 Gigabyte står rett og slett ikke til troende.

Slike rapporter kan foruten å skrives ut, sendes til en fil og deretter behandles videre i et regneark eller tekstbehandlingsprogram. Filen med det utvalgte antall poster kan naturligvis også importeres til et nytt databasesystem. Slike muligheter har man hatt helt siden MSDOS var rådende, og nå kan dette gjøres med få tastetrykk, til og med i enkle regnskapsprogrammer til under ti tusen kroner.

Det virker derfor ganske malplassert å si at et stort, profesjonelt firma som Grønt Fokus ikke har et datasystem som kan ta ut rapporter etter ønske. Hvis Basseng as virkelig ikke har fått med seg bakgrunnsinformasjonen til alle de kundene som de har tatt på seg ansvaret (og garantien) for, så har de blitt lurt. Men det virker mer sannsynlig at Follesøy enten ikke kan, eller ikke vil forstå.

##################################

Her er et typisk eksempel som viser hvor overfladisk og slurvete eieren av Basseng as opptrer:
«du har sjekket med forbrukerkontoret og advokat at dette er lovlig i ytringsfrihetens navn»
Forbrukerkontoret?? Han mener antagelig Forbrukerrådet, det er ikke dem det gjelder i denne forbindelsen, jeg skrev «Datatilsynet».

##################################
Follesøy skriver at jeg «henger ham ut». Jeg har publisert hans egne eposter ordrett, så man kan i grunnen si at Follesøy henger ut seg selv.
##################################

Når Follesøy skryter av hvilken kontaktflate han har på Internett og hvilken makt han har til å stoppe meg, så tenker jeg på visdomsordet «Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri vært i et telt sammen med en mygg».

Det er antagelig ikke grenser for hvilke trusler Follesøy vil bruke for å hindre meg i å fortelle om mine erfaringer med produktet hans. Vel, han får prøve å knuse meg som en mygg, men i mellomtiden er jeg både rask og oppfinnsom. Personlig kommer jeg aldri med trusler, det er et dårlig og ineffektivt virkemiddel. Dessuten kan jo ikke Follesøy være så veldig sint siden han undertegner trusselbrevet med «vennlig hilsen»  ;-)

###################################

Per M. Tangerud

###################################


Ingen kommentarer: